Doorgaan naar content

“Een van mijn filmpjes werd één miljoen keer bekeken”

TikTok als rode draad in Jana haar succesvol borduurbedrijf Stitchly

Al enkele jaren volgen we Jana De Maré (25) op TikTok. Ze is een hardwerkende spraakwaterval die gepersonaliseerde kledij, kussens en tapijten borduurt en dagelijks tienduizenden mensen bereikt via haar sociale media. We vielen dan ook achterover wanneer we zagen dat deze online BV uit Diksmuide komt. Voor de draad ermee!

Gestart als coronahobby

“Stitchly begon in mijn slaapkamer, als een lockdownprojectje. Al snel liep het uit de hand en moesten we tv-kijken tussen de stapels dozen, tot ergernis van mijn mamaatje”, lacht Jana. “Ik had nooit gedacht dat ik dit fulltime ging doen, maar ik besloot toch een atelier te kopen en mijn job als orthopedagoge in te ruilen voor Stitchly. Ik kende niets van boekhouding en had geen businessplan. Ik leerde gaandeweg uit mijn fouten en alles verliep steeds efficiënter. Waar ik nu vooral mee struggle, is duurzaam zijn, zonder duur te zijn. Ik wil namelijk toegankelijk blijven voor jongeren, want mijn snelle groei heb ik echt te danken aan sociale media. Een van mijn filmpjes werd één miljoen keer bekeken, en dat vind ik ergens ook wel eng. Ik mag er niet aan denken hoeveel mensen een mening vormen over mij en dan ben ik ook nog eens een West-Vlaming”, knipoogt ze.

Dromen van een vrije zondag

“In het begin waren alle bestellingen lokaal, zoals voor de plaatselijke jeugdbewegingen. Nu zit ik over gans België, Nederland en af en toe zelfs in Zweden. Afgelopen februari heb ik de piek bereikt van 10.000 bestellingen, die bovendien soms uit tientallen stuks bestaan. Elk item gaat door mijn handen, dus ik voel mij soms wel een fabriekje”, lacht ze. “Om de vraag bij te houden heb ik ondertussen 4 professionele borduurmachines staan. En als ik dan toch eens wegdroom, dan is dat van een vrije zondag”, drijft ze al weg in gedachten. “Ik sta er alleen voor en het werk blijft zich maar opstapelen. Daarom ben ik dringend op zoek naar een fulltime medewerker. Geïnteresseerden mogen me zeker een mailtje sturen!”

Een pull voor Hugo

“Naast kledij maak ik nu ook gepersonaliseerde kussens en tapijten, of help ik mensen er zelf maken tijdens mijn workshops, die in april van start gaan. Ik zit vaak alleen in mijn atelier, dus ik kijk hier enorm naar uit. Online heb ik wel veel contact, maar dat is toch niet hetzelfde. Zeker niet bij de soms emotionele verhalen die ik te horen krijg. Ik probeer ze mij niet té diep te laten raken, maar ik ben enorm vereerd dat ik mijn steentje kan bijdragen bij hun verwerkingsproces. Zo heb ik ooit een pull gestuurd naar Hugo  - van Nicole en Hugo. Zijn aflevering in ‘Het huis’ raakte me zodanig dat ik een trui had gemaakt met een foto van hun tweetjes. Niet veel later kreeg ik een mailtje terug om me te bedanken voor de mooie trui. Hij vroeg zich ook af of hij zo dik lijkt op televisie, want de trui was veel te groot”, schaterlacht Jana nog.

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://westkustmagazine.be/magazines/maart-editie-2024-1/tiktok-als-rode-draad-in-jana-haar-succesvol-borduurbedrijf-stitchly

Misschien vind je deze artikels ook interessant.