Op de industriezone van Veurne weten de Westkusters waar ze moeten zijn voor een goed stuk vlees of een vers broodje: Versmarkt Delva, schouder aan schouder gerund door broers Jérôme (28) en Charles Bailleul (36). Drie jaar geleden namen ze de zaak over – niet van familie, maar wel met hetzelfde hart voor kwaliteit. Maar hoe vind je als broers de juiste snede tussen werk en privé?
Eigen vlees en bloed
Toen Charles in 2016 de Verse Veurnse Worstjes overnam, hielp Jérôme als jobstudent al geregeld mee. “Omdat we elkaar door en door kennen, schrikken we niet van elkaars reactie. We kunnen al eens stevig uitvliegen, maar dat verandert niets aan onze band.” Jérôme knikt: “Als familie heb je nu eenmaal meer begrip en geduld.” Toch snijdt het mes aan twee kanten. “We praten bijna over niets anders meer. Daarom geldt bij mama een gouden regel: geen werkpraat aan tafel.” Op hun vrije dag doen ze wel elk hun ding. “Maar als we elkaar in café De Botermand tegenkomen, blijven we met plezier even plakken!”
Op elkaar afgewogen
Wat Charles het meest bewondert aan zijn acht jaar jongere broer? “Zijn kalmte. Als er iets misloopt, blijft Jérôme altijd positief en weet hij de situatie snel om te buigen tot iets goeds – zonder drama.” De jurist van opleiding knipoogt: “Ik voel wel degelijk stress, maar ik laat het gewoon niet merken. Dat we elk anders omgaan met spanning houdt ons net in evenwicht.” De bewondering is wederzijds. “Charles is een echte perfectionist, met oog voor detail en boordevol goeie ideeën. Bij mij komt dat minder vanzelf; ik moet inspiratie bewust gaan opzoeken.”
Plannen aan het rijpen
Na drie jaar is het tijd voor verandering, maar het duo staat hiervoor nog te vaak achter de toonbank of in de koelcel. “Strategisch denkwerk blijft hierdoor soms liggen. Daarom plannen we nu bewust momenten in om te brainstormen over de toekomst”, zegt Charles. Zo willen de broers zichzelf blijven heruitvinden. “Mensen hebben tegenwoordig steeds minder tijd om tijdens de week te winkelen. Daar willen we op inspelen, maar zonder onze ziel te verliezen. Op zaterdag zien we onze klanten een babbeltje slaan en dat warme, lokale gevoel willen we absoluut behouden.”