Doorgaan naar content

“Er gaan maandelijks 30.000 slipjes de deur uit”

Ongewone job: Charlotte doorbreekt taboes met haar menstruatieslips

Drie jaar geleden zat Charlotte Therssen (39) uit Veurne alleen aan haar bureau, met enkele zelfgeschreven bedankingskaartjes en een rekje menstruatieondergoed. Vandaag runt ze samen met haar man een bloeiend bedrijf met meer dan tien medewerkers, klanten tot over de grens en maandelijks 30.000 slipjes die hun magazijn verlaten. Met Moi et Marie biedt ze duurzame en comfortabele oplossingen, rond thema’s die nog steeds taboe zijn. En daar brengen wij graag verandering in!

Buikgevoel als kompas

Haar vader was zeevisser, haar moeder huisvrouw. Charlotte mocht altijd haar eigen weg kiezen - en dat deed ze, op buikgevoel. “Ik studeerde aan het Herman Teirlinckinstituut en werkte voor nationale radio en tv.” In bijberoep was ze ook kinderboekschrijfster, journaliste en songwriter. Met haar man belandde ze zelfs een jaar in Cuba, voor TUI. “In een hotelkamer leven én werken? De ultieme relatietest”, grapt ze. Later openden ze een pop-upcafé in Nieuwpoort en lanceerden ze in Mallorca de Spaanse Crimibox. “Tot ik iets duurzaams wou creëren, dat mensen helpt.” Al snel groeide haar menstruatieondergoed uit tot een succes, tot over de grens.

Van gefrons tot applaus

Het leukste aan haar job? “Het contact met klanten en het samen verbeteren van het product. Alles in onze webshop ontstond op hun vraag.” Van zo’n fanbase had Charlotte nooit durven dromen: “In het begin kreeg ik vooral vreemde blikken.” Nog geen twee jaar later won ze de award voor ‘Belofte van het Jaar’. “Plots moest ik spreken voor publiek en dit jaar zit ik zelfs in de jury”, bloost ze. Nu kloppen zelfs scholen bij haar aan. “Het raakt mij dat 1 op de 4 meisjes zich geen bescherming kunnen veroorloven.” Recent lanceerde ze ook Wohla, een incontinentielijn. “Vier op de tien keer bestelt de man zelf, waar ik al heel blij mee ben.”

Mama boven alles

Ondernemer, ja – maar eerst en vooral is Charlotte mama van twee zoontjes (6 en 8). “Ik wil er voor hen zijn – samen ontbijten en aan de schoolpoort staan. Dat ik gelukkig ben in mijn gezinsleven, maakt dat ik succesvol ben op mijn werk.” Als vrouwelijke ondernemer merkt ze wel een verschil. “Mijn man steunt me volledig, en dat zouden meer mannen moeten doen. Eén op drie ondernemers is intussen een vrouw, maar er is nog werk aan de winkel.” Charlotte moedigt dan ook vrouwen aan om te durven springen. “Er komt nooit een perfect moment. Je moet het gewoon doen!”

Tekst: Isabeau Verbist - Foto: Simon Tackaert
Ik wil ook m'n verhaal in Westkustmagazine!

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://westkustmagazine.be/magazines/lente-editie-2025/er-gaan-maandelijks-30-000-slipjes-de-deur-uit

Misschien vind je deze artikels ook interessant.