Doorgaan naar content

“Boligna: kwaliteit en service, al vijf generaties lang”

In 1885 opende een jonge meubelmaker een zaak in de Casselstraat in Poperinge. Vijf generaties later leeft diezelfde zaak nog altijd voort onder de naam Boligna. Eerst werden er vooral meubels van eigen makelij verkocht, maar vandaag vind je er ‘beau lignes’ – mooie lijnen – van meer dan 100 Europese meubelmerken. Zaakvoerder Patrick Deschodt en zijn echtgenote Charlotte Merlevede zijn trots op het familiebedrijf dat zij sinds 2000 samen runnen. We blikken met hen terug op 140 jaar Boligna.

De showroom ziet er waarschijnlijk niet meer hetzelfde uit als toen?

Patrick: “Die is in de loop der jaren inderdaad flink veranderd. In 2004 werd de winkel uitgebreid met een nieuw stuk op het braakliggende terrein naast de zaak en in 2017 volgde nog een grondige renovatie.”

Ook de meubelen van vandaag zijn niet die van twintig jaar geleden?

Charlotte: “Klopt. Vroeger kocht men meteen een hele set. Een eetplaats met tafel, stoelen en een buffet- en vitrinekast, bijvoorbeeld. Vandaag gebeurt dat meer versnipperd, waardoor stijlen en merken volop gemixt worden. Die verandering zie je ook in onze showroom. Door zelf meubelstukken te mixen en te matchen, ontwikkelden we een eigen stijl. Je zult hier niet snel een combinatie vinden die je elders ook al zag.”

Hoe zou je de stijl van Boligna omschrijven?

Patrick: “Het is een combinatie van tijdloze en eigentijdse meubelen. We volgen de trends niet blindelings, maar kiezen alleen stukken waar we echt achter staan. Onze merken staan voor kwaliteit en duurzaamheid en zijn bijna allemaal van Europese bodem, waarvan 60 tot 70% zelfs Belgisch is. We merken dat ook onze klanten het steeds belangrijker vinden om de lokale economie te ondersteunen.”

Charlotte: “Naast meubelen vind je hier ook kunstwerken en accessoires. Vaak unieke en handgemaakte stukken die karakter geven aan je interieur. Of je nu valt voor een originele vaas of hulp zoekt bij de totaalinrichting van je woning, je vindt hier alles om je interieur vorm te geven.”

Zijn er ook dingen die niet veranderd zijn?

Patrick: “De service. De familie heeft altijd het verschil gemaakt met persoonlijke begeleiding. We luisteren, denken mee en zoeken samen naar meubelen die echt bij je passen. Mensen durven al eens te grote stukken kiezen, dus ga ik ook vaak ter plaatse om de verhoudingen in te schatten. Met onze stalencollectie zoeken we dan samen de juiste materialen en kleuren uit.”

Charlotte: “Als Patrick bij je langskomt, is de kans groot dat hij spontaan begint te schuiven met je meubelen of spots bijregelt. Hij heeft een goed oog voor wat werkt. Kleine ingrepen maken soms een groot verschil.

Patrick: “Daarnaast lossen we problemen altijd zo snel mogelijk op, ook jaren na aankoop. Sluit je kastdeurtje niet meer goed of zit er een lek in je waterbed? Dan sturen we iemand langs zonder daar een exuberante prijs voor te vragen. Een gelukkige klant is ons veel waard.”

Waar staan mensen van te kijken als ze de toonzaal bezoeken?

Patrick: “Dat er vandaag zóveel mogelijk is. Wat je hier ziet, is maar een fractie. Salons, tafels, kasten: het is allemaal maatwerk geworden. Zo kunnen we de meeste kasten tot op de centimeter aanpassen. Schuiven of deuren, met of zonder tussenwand of liever één front in opvallend geel? Met een configurator visualiseren we het meteen. Zo zie je onmiddellijk het resultaat en de prijs. Ook bij zitmeubelen speel je vandaag met de breedte en diepte van de kussens, de armleuningen en het onderstel. Wil je een ingebouwde relax of twijfel je tussen stof en leer? Beslissen wordt een stuk eenvoudiger als je het meteen voor je ziet.”

Wordt het niet net moeilijker om te kiezen als bijna alles mogelijk is?

Charlotte: “Daarom knopen we graag het gesprek aan. Hoe beter we begrijpen wat je zoekt, hoe sneller we je de juiste richting kunnen uitsturen. Dat doen niet alleen Patrick en ik, maar ook Camille en Annemie – en ze doen dat goed. Klanten laten regelmatig weten dat ze heel vriendelijk onthaald en goed geïnformeerd werden. Ook onze plaatsers, Jeffrey en Mathieu, krijgen vaak complimenten over het geleverde werk. Dat doet deugd. We zijn trots op ons team.”

Wat wil je dat mensen over Boligna weten?

Charlotte: “Dat je hier altijd welkom bent, ook als je gewoon wat inspiratie wil opdoen.”

Patrick: “En dat we niet alleen dure meubelen verkopen. We hebben ook betaalbare merken met een sterke prijskwaliteitsverhouding. Via ons voorraadprogramma kunnen we mensen snel helpen. Zo hebben we altijd heel wat relaxen, fauteuils en bureaustoelen op stock aan scherpe prijzen.”

Hoe blik jij terug op de voorbije 25 jaar als zaakvoerder?

Patrick: “Met veel warmte. En eerlijk is eerlijk: ondernemen is niet altijd gemakkelijk. Maar het contact met de klanten geeft ons energie. We zijn iedereen dan ook enorm dankbaar voor het vertrouwen. Ik zou er geld voor over hebben om mijn grootouders nog één keer te zien en hen te tonen wat Boligna vandaag is geworden. Ik hoop dat ze fier zouden zijn.”

boligna.be

Casselstraat 41, Poperinge
057 33 38 81

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://westkustmagazine.be/magazines/familiespecial-2025/boligna-kwaliteit-en-service-al-vijf-generaties-lang

Misschien vind je deze artikels ook interessant.