Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje: Stefaan Devloo (58) van Stone & Fire in Koksijde geeft – na 25 jaar in het vak – de fakkel door aan Niek Barbary (37) van Mortier Vurig Vakmanschap in Middelkerke. Als klap op de vuurpijl kreeg de overname ook een nieuwe naam: Vuurpunt, een plek waar haarden, interieur en beleving samensmelten – in een ondertussen recent vernieuwde showroom. Een lesje stoken krijg je er gratis bij en geloof ons: dit haardenverhaal boeit zelfs bij 30 graden.
In vuur en vlam voor het team
Stefaan stapte zelf naar Niek, en de vonk sloeg al bij het eerste gesprek over. Wat Niek overtuigde? Het team. “Er zaten daar drie toppers: rechterhand Robbie, plaatser Stef en technieker Mark, die intussen al twintig jaar meedraait. Zulke mensen vind je zelden.” Ook de visie bleek een match. “Net als wij stelde Stefaan altijd kwaliteit boven kwantiteit, met service als grootste troef.” Al snel smeulde er een nieuwe naam: Vuurpunt. “Vuur brengt mensen samen. Rond de haard én onze twee teams.” Ook de Franse klanten van Stefaan neemt Niek er met plezier bij.
Van sierschouw tot zwevende haard
Door de overname kreeg het aanbod een frisse opflakkering. “Zo voegden we het Belgische Cosyflame – bekend om zijn gemetste sierschouwen – eraan toe, wat een mooi tegengewicht vormt voor onze strakke Focus-designhaarden. Twee merken waarvoor mensen met plezier een eindje rijden.” Hun assortiment speelt in op elke woonvorm: hout, pellets, gas, bio-ethanol en elektrisch, met de Kalfire E-one als publiekslieveling. “Dat is de Rolls-Royce onder de elektrische haarden. Geliefd in zowel nieuw- als oudbouw – en ook een van mijn favorieten.” En in de zomer? “Dan voorzien wij de campings van gas, van Westende tot Wenduine.”
Knettermooie toonzaal
De bovenverdieping kreeg al een make-over en binnenkort is ook het gelijkvloers aan de beurt. Niek zijn achtergrond als meubelmaker komt hier mooi van pas. “We willen een echte belevingszaal maken, met maatwerk en mini-interieurs.” En hoewel klanten zich vandaag goed informeren online, blijft een fysiek bezoek essentieel. “Klanten willen de warmte voelen, het vuur zien dansen en de sfeer ervaren – en dat krijg je niet achter een scherm.” De showroom moet klaar zijn tegen het stookseizoen. “We hopen op een zonnige zomer, maar als het weer tegenvalt, staat het hier al vanaf september in lichterlaaie.”
Kennis aanwakkeren
De plannen reiken nog verder, met in het najaar een heropening voor klanten én professionelen. “Er leeft namelijk veel onduidelijkheid: Mag je nog stoken? Is hout duurzaam? Die vragen krijg ik dagelijks.” Voor Niek is educatie dé uitdaging. “Ik leer klanten de Zwitserse methode: dikke blokken onderaan en aanmaakblokjes bovenaan. Zo trekt het vuur naar beneden, warmt de schouw sneller op en ontstaat er nauwelijks rook. En hoe verleidelijk het ook is: hou de deur zo veel mogelijk dicht.” Zijn missie? “Een goede haard begint bij goed advies. De sector leeft opnieuw – en zuiniger dan ooit.”
vuurpunt.be
Rietstraat 56, Middelkerke
059 30 03 47
info@vuurpunt.be